-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31017 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

چگونه به ديگران اعتماد كنيم و رازهاي خود را با آنان درميان بگذاريم ؟

بي شك فرزندان آدم در تمام ادوار زندگي نيازمند به رفاقت ديگران دارد, همان طور كه آدمي از داشتن رفيق موافق احساس مسرت وخوشحالي مي كند هم چنين از تنهايي احساس ناراحتي و رنج مي نمايد.

دوستان هر كدام به مقياس درجهء رفاقت در امور مادي و معنوي رفيق خودنفوذ كرده و دانسته يا ندانسته روي عقايد و اخلاق و رفتار و گفتار او اثر مي گذاردتا جايي كه رسول خدا6فرمود: (1)

دوست با فضيلت و لايق كه در ايام خوشي و ناخوشي يار وفادار است براي آدمي ارزش حياتي دارد و از دست دادن چنين رفيقي از مصايب بزرگ است .علي 7مي فرمايد: (2)

گفتني است كه نداشتن دوست صميمي , مايهء محروميت ها است , يا ازدست دادن دوست لايق خسارت جبران ناپذيري برانسان وارد مي كند ولي مصيبت بزرگتر اين است كه با افراد فاسد و گناهكار رفاقت و دوستي نمايد.

يكي از مشكل ترين مسائل براي جوانان انتخاب دوستان محرم و يكدل وموافق و قابل اعتماد است تا بتوانند رازهاي خود را با آنان در ميان بگذارند, ولي از طرفي ممكن است بر اثر احساسات تند و ناسنجيده و عدم توجه به جهات عقل و مصلحت عناصر ناباب را به دوستي برگزينند و به همين خاطر موجبات بدبختي خود را فراهم سازند, لذا بايد در انتخاب دوست دقت كرد و با هر كسي طرح دوستي نريخت .

با شتات و عجله و بدون حساب و بررسي با كسي طرح دوستي نريزند,ابتدا با او مأنوس شوند تا از طرز تفكر و كيفيت معاشرت او و هم چنين از وضع اخلاقي و سوابق زندگيش آگاه گردد و در خلال برخوردها به صورت هاي مختلف امتحانش كنند.

امام علي 7مي فرمايد: (3)

امام صادق 7مي فرمايد: ولي در ميان جمع درباره ات به بدي ياد نكرده شايسته رفاقت است .(4)

خلاصه بعضي از شرايط دوستي عبارت اند:

1 عاقل و دانا باشد و بايد از رفاقت فرد احمق پرهيز نمود. امام صادق 7رمود:

الف ) كسي است كه مثل غذا از لوازم ضروري زندگي به حساب مي آيد و هميشه انسان به او نيازمند است ـ او رفيق عاقل است ;

ب ) كسي است كه وجود او براي انسان به منزلهء يك بيماري رنج آور است , او رفيق احمق است ; ج ) رفيقي است كه وجود نافعش به منزله داروي شفا بخش و ضد بيماري است , او رفيق روشنفكر بسيار عاقل است .(5)

2 پاكدامن و دور از آلودگي و گناه باشد. اولياي گرامي اسلامي سفارش فرمودند نه اين كه تنها با افراد فاسد و آلوده طرح دوستي ريخته نشود, بلكه حتّي با آن ها هم جليس هم نشويد. رسول خدا7فرمود: (6)

3 امام صادق 7فرمود: از رفاقت سه كس بر حذر باشيد: خائن , ستم كار وسخن چين و نمّام .(7)

4 متملق و چاپلوس نباشد.

در حديثي از امام صادق 7آمده است كه فرمود: (8)

و در پايان سفارش مي كنيم اگر روي دوستي با اوصاف مذكور پيدا كرديدهمهء رازهاي خود را با آن در ميان نگذاريد شايد كه روزي دشمن شما شود.

(پـاورقي 1.حرعاملي , وسائل الشيعه , ج 8 باب حرمت مجالست , ص 430 حديث 1

(پـاورقي 2.غررالحكم , ج 5 ص 472

(پـاورقي 3.غررالحكم , ج 5 ص 397

(پـاورقي 4.تاريخ يعقوبي , ص 97 به نقل از جوان فلسفي , ج 2

(پـاورقي 5.تحف العقول , ص 323 به نقل از جوان , ج 2 ص 336

(پـاورقي 6.ميرزا حسن نوري , مستدرك الوسائل , ج 2 ص 65(چاپ قديم ).

(پـاورقي 7.تحف العقول , ص 316

(پـاورقي 8.امالي صدوق , ص 397 به نقل از جوان فلسفي , ج 2



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.